به گزارش پایگاه خبری تبريز پويا ،سید رضا صالحی امیری در مراسم اختتامیه طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان(کوچ)، گفت: وزارت آموزش و پرورش در مسیر تحقق توسعه قرار گرفته و اجرای طرح کوچ و موفقیت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی و سلامت نشان از کارآمدی ساختار دارد.
رییس کمیته ملی المپیک مدیریت و مهار کرونا را با همه چالش ها و مشکلات خارجی و داخلی و طرح ملی واکسیناسیون از دستاوردهای دولت عنوان کرد و ادامه داد: ورزش ایران هم با محوریت وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، پارالمپیک، فدراسیون ها و استان ها در مسیر جهش و تحول قرار گرفته و در سال ۱۴۰۰ قهرمانان ما در عرصه های بین المللی کام مردم را شیرین خواهند کرد.
او با بیان اینکه تحریم های ظالمانه سرعت تحولات را کند کرد،اظهار کرد: در این بین اما قطار توسعه در مسیرخود به سمت مقصد در حال حرکت است و از این منظر آموزش و پرورش در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی ایران به مثابه یک نهاد، کارکرد فراتر از یک وزارتخانه را دارد. وزارتخانه ها مسئولیت یک یا چند ماموریت خاص را دارند، اما آموزش و پرورش مسئولیت تمام نهادهای موجود در سطح ملی را دارد.
رییس کمیته ملی المپیک کارکرد آموزشی و کارکرد انسانی وزارت آموزش و پرورش را مورد توجه قرار داد و گفت : این نهاد کارکرد اجتماعی دارد و تربیت فرزندان با اهداف متعالی یعنی سازگاری اجتماعی، کار جمعی، گفت وگو، انسجام اجتماعی، همدلی و همنوایی، زیست مسالمت آمیز و تحمل و مدارا از کارکردهای اجتماعی است. همچنین فهم و قدرت تجزیه و تحلیل مسائل سیاسی، تمرین فعالیت سیاسی، گفت وگوی سیاسی، مدارای سیاسی از کارکردهای آموزش و پرورش در عرصه سیاسی است.
سید رضا صالحی امیری کارکرد ورزشی وزارت اموزش و پرورش را مهم دانست و توضیح داد: توسعه ورزش قهرمانی و همگانی از آموزش و پرورش آغاز می شود. نقطه استعدادیابی برای ورزش قهرمانی و نقطه آغاز برای ورزش همگانی و آموزش تخصصی در همه حوزه های ورزش است. از همه مهمتر آموزش و پرورش کارکرد فرهنگی دارد؛ شخصیت سازی، هویت سازی، الگو دهی سبک زندگی، درک ارزش ها و اخلاقیات، شناخت فرهنگ و تمدن زبان فارسی و معرفت جویی از کارکردهای فرهنگی این نهاد است.
او افزود: آموزش و پرورش کارکرد اقتصادی نیز دارد و الگوی مصرف، سبک زندگی، پرهیز از اسراف و داشتن سلامت اقتصادی از کارکردهای اقتصادی است و در نهایت آموزش و پرورش نهاد سوادآموزی در ایران زمین است؛ سواد خلاقیت، پرسشگری، صبوری، گفت وگو، مشارکت جویی، سواد فرهنگی، سیاسی. آموزش و پرورش نهاد مهارت آموزی است؛ مهارت کارجمعی، نوشتن، انتقادگری و انتقاد پذیری، ورزش، تغذیه سالم، تفکر، صبوری و کار با فضای مجازی.
رئیس کمیته ملی المپیک تاکید کرد: آموزش و پرورش هم ریل توسعه است هم ماشین توسعه و هم هدف توسعه است. وضعیت امروز کشور ما محصول عملکرد آموزش و پرورش در دهه های گذشته است و عملکرد امروز آموزش و پرورش آینده کشور را رقم خواهد زد.