باغشمال پیر، جوان شد/ چهره ای جدید برای ورزشگاهی قدیمی!

تبریز پویا: ورزشگاه پیر باغشمال که تا پیش از بهره برداری از استادیوم یادگار امام (ره) تبریز، میزبان بازی های تیم های تبریزی لیگ دسته یک فوتبال آن مقطع بود، چند مدتی در سایه بی توجهی ماند و نه تنها زمین چمن آن تبدیل به خاکی شد، بلکه تاسیسات و تجهیزات موجود در آن نیز رو به فرسودگی گذاشت. تا اینکه از حدود سه سال قبل و با روی کار آمدن یک مدیر جوان به نام ابوالفضل پورنجف، عملیات مرمت و نوسازی در این مجموعه ورزشی با سرعت و دقت بیشتری پیش رفت تا علاقه مندان به ورزش امروز شاهد چهره ای جوان و بهسازی شده از استادیوم پیر باغشمال باشند.

زمین خاکی که دوباره سبز شد

پورنجف که در عین جوانی سابقه فعالیت درخشان در حوزه مدیریت ورزش را دارد، در خصوص عملیات مرمت و نوسازی و همچنین اضافه کردن فضاهای جدید به مجموعه ورزشی تختی تبریز می گوید: زمين چمن مجموعه باغشمال به عنوان اولين زمين چمن اين استان كه ساليان سال ميزبان بازى هاى حساس ملى و استانى بوده است، با گذشت زمان و به مرور تقریبا تبديل به زمين خاكى شده بود و قابليت استفاده نداشت. بر این اساس در سال ٩٧ با اجراى عملياتى از جمله آبپاشى مداوم و مكرر، كوددهى و سرزنى به موقع، ٩٠٪؜ از چمن احيا شد تا قابليت استفاده برای ورزشكاران را داشته باشد. نصب ٣٤ اسپيرينگ به حالت مخفى یکی دیگر از اقداماتی بود كه براى حفظ اين چمن صورت گرفته است.

کف سازی محوطه و افزایش زیبایی های بصری

او ادامه می دهد: كف سازى محوطه مجموعه باغشمال با توجه به شرايط نامناسبی كه در سال هاى قبل داشت، اقدام بعدی صورت گرفته در این مجموعه است. در این راستا با عقد توافقنامه اى با شهردارى منطقه 3 در سال ٩٩ عمليات عمرانى این محوطه شروع شد. هم اکنون زيرسازى و كانال كشى براى هدايت آب هاى سطحی ناشی از بارش ها به خارج از مجموعه و سنگفرش حدودا دو هزار مترى محوطه در فاز اول رو به اتمام است.

تبدیل محوطه از پارکینگ به سنگفرش

پورنجف اعتقاد دارد که پس از اتمام عملیات کف سازی و سنگفرش، این محوطه نباید تبدیل به پارکینگ خودروها شود. او ادامه می دهد: قدم بعدى براى محوطه مجموعه باغشمال، ممنوعيت ورود خودرو است كه البته این شرايط شامل حال هئیت جانبازان و معلولان نمي شود و با صدور كارت تردد، به ورود خودرو اين عزيزان اجازه داده خواهد شد. همچنین طى مكالمات انجام شده با پليس راهور در مورد پارك خودرو در پياده روهاى خيابان هاى مجاور مجموعه باغشمال توافق شده است و هيچ خودرويى با پارك در پياده روى اين منطقه مورد جريمه قرار نخواهد گرفت. حتى ورزشكاران از پرداخت مبلغ پارك به پاركبانان خیابان مشرف به مجموعه ورزشی تختی معاف شده اند.

تدفین شهید گمنام در محوطه ورزشگاه

او در عین حال از یک اقدام فرهنگی در فضای این محوطه نیز خبر می دهد و می گوید: تدفين پيكر پاك یک شهيد گمنام در حياط مجموعه باغشمال اقدامی در جهت الگوسازى درست و آشنایی با فرهنگ ایثار و شهادت براى ورزشكاران كم سن و سال و نوجوان است كه به زودى و با پيگيرى هاى آقاى بهتاج مدیرکل ورزش و جوانان استان و آقای مقصودى رئیس اداره وررش و جوانان شهرستان تبریز جامعه عمل خواهد پوشيد. همه ما اعتقاد داریم که قهرمان ترين و پهلوان ترين هاى ما، شهدا هستند. با تدفين پيكر شهيد گمنام در محوطه ورزشگاه تختی، ورزشكاران هنگام اعزام به مسابقات، می توانند براى تجديد بيعت با شهدا در این محل حاضر شوند.

جابجایی نمازخانه با دفتر هیئت اتومبیلرانی

پورنجف در ادامه گفتگوی خود با پایگاه خبری تبریز پویا همچنین به دیگر اقدامات فرهنگی انجام یافته در این مجموعه ورزشی اشاره می کند و می گوید: حسينيه يا نمازخانه قبلى مجموعه باغشمال با وجود ٣٧ پله، قابليت چندانی برای استفاده بخصوص برای جانبازان و معلولان نداشت كه ما با جابجایی نمازخانه با دفتر هيئت اتومبيلرانى و موتورسوارى كه در حياط مجموعه بود، سعى در سهولت دسترسى ورزشكاران به اين قسمت را داشتيم. مخصوصاً ورزشكاران هيئت جانبازان و معلولان قبلاً به هيچ وجه نمي توانستند از نمازخانه استفاده كنند كه با تغيير نماى آن قسمت و كف سازى و نقاشى و تعويض درب و پنجره، شرايط مناسب و درخورى را ايجاد كرده ايم.

ایجاد کتابخانه برای ترویج فرهنگ مطالعه

مدیر مجموعه ورزشی جهان پهلوان تختی اما یک اقدام بسیار جالب توجه در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در این مجموعه انجام داده است. او در این خصوص می گوید: طبقه دوم جايگاه ویژه استاديوم باغشمال را با كسب مجوز از كتابخانه مركزى و انجام ساير امور ادارى تبديل به قرائتخانه و كتابخانه کرده ایم. این کتابخانه با پنج هزار جلد كتاب و اغلب با محوريت ورزش براى استفاده عموم مردم و بخصوص ورزشكاران در سال ٩٨ تجهيز شده و به بهره بردارى رسيده است. استفاده از این مجموعه برای ورزشکاران و عموم مردم رایگان است.

ایجاد استانداردهای بین المللی برای دو سالن سرپوشیده

پورنجف در خصوص دو سالن سرپوشیده مجاور زمین چمن باغشمال، می گوید: سالن پورشريفى و سالن اقدمى طی سال هاى ٩٧ و ٩٨ ميزبان مسابقات بين المللى بود و بر این اساس بايد به رنج استاندادهاى بين المللى مي رسيد. كف سازى، نورپردازى، نصب دستگاه هاى تهويه هوا با قدرت مكش بالا، تزيينات داخل سالن، نصب المان تبريز و … از جمله كارهاى صورت گرفته در اين سالن ها بوده است.

تجهیز خانه کاراته به دو تشک و امکانات استاندارد

او در رابطه با تجهیز و تکمیل خانه کاراته که در داخل ورزشگاه باغشمال قرار دارد، می گوید: در سال ٩٩ و در دوران سرپرستی هيئت کاراته توسط سعید نيكوخصلت شروع به تاسيس سالن الحاقى خانه کاراته كرديم و با حذف قسمت وى آى پى و حذف قسمتى از سكوهاى تماشاگران، سعى در نصب دو تشك و رساندن سالن به استانداردهاى بين المللى كرديم که خوشبختانه موفق بودیم. بحث گرمايشى و سرمايشى سالن و تاسيس يك سالن كوچكتر براى گرم كردن و آماده سازى ورزشكاران براى مسابقه و رختكن مجزا از جمله اقداماتى بود كه در خانه كاراته انجام شده و به مرحله استفاده رسيده است.

هم اکنون ورزشگاه تختی تبریز یکی از مجهزترین مجموعه های ورزشی شهر تبریز است. این ورزشگاه در دوران قبل از کرونا روزانه میزبان ورزشکاران رشته های مختلف بود و حالا با اقداماتی که توسط مدیریت جدید آن اتفاق افتاده، می تواند برای دوران پساکرونا نیز محلی مناسب برای انجام تمرینات ورزشکاران باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دانش استفاده از مکمل ها برای مربیان و ورزشکاران ضروری است

شنبه 28 فروردین 1400
مرتضی جورکش در گفتگو با پایگاه خبری تبریز پویا، در خصوص کتاب”مکمل های غذایی و فعالیت های ورزشی” اظهار کرد: با توجه به اینکه مکمل های غذایی و ورزشی در بین ورزشکاران از مصرف فزاینده ای روبه رو است و همچنین شرکتهای سازنده مکمل های ورزشی که با استفاده از […]