حفظ تنوع زیستی، مهم ترین رسالت کوهنوردان است

به گزارش تبریز پویا، رضا طراحی متولد ۱۳۵۰ مدیر و عضو هیئت مدیره باشگاه کوهنوردی و اسکی آلپ تبریز، مدرس رسمی فدراسیون کوهنوردی و مسئول باشگاه های کوهنوردی کل استان است. او کوهنوردی را از اردوهای دبیرستانی شروع کرده و بدین ترتیب با طبیعت آشنا شده است.

شروع کار با باشگاه ها، لازمه استمرار کوهنوردی

طراحی در خصوص آغاز فعالیت حرفه ای خود در کوهنوردی می گوید: من کوهنوردی حرفه ای را از دهه ۷۰ شروع و عضو باشگاه کوهنوردی تبریز شدم و نزدیک به ۲۵ سال است که کار کوهنوردی را انجام می دهم. او تاکید می کند که کوهنوردان برای استمرار کوهنوردی باید در قالب باشگاه های رسمی شروع کنند تا فعالیتشان ادامه دار باشد و به نسلهای بعدی منتقل شود.

حفظ تنوع زیستی، مهم ترین رسالت کوهنوردان

۱۱ دسامبر هر سال روز جهانی کوهستان و ‌‌شعار روز کوهستان، تنوع زیستی کوهستان است. حفظ تنوع زیستی کوهستان چه گیاهی و چه حیوانی از مهمترین رسالت کوهنوردان و طبیعتگران است که متاسفانه خیل عظیمی از طبیعت گردانها و کوهروها و حتی کوهنوردان به طبیعت بدون آموزش و حفظ اصول محیط زیست وارد محیط می شوند و باعث آسیب و انقراض گونه های مختلفی از گیاهان و جانواران می شوند.

کوهنوردان به حفظ محیط زیست تلاش کنند

طراحی در خصوص موضوع آسیبهای گردشگران به کوهستان می گوید: از معضلات امروزه کوهستان این است که کوهنوردان در قالب باشگاه ها بصورت گروهی و با تعداد زیاد وارد طبیعت می شوند، در صورتی که در همه جای دنیا پتانسیلی در هر منطقه تعریف شده و متاسفانه تعداد زیاد نفرات به طبیعت آسیب می زند که جبران ناپذیر است. برای نمونه جنگلهای ارسباران و یا پیرداوود که طی ۲۰ سال گذشته دچار آسیب شده است و سازمان محیط زیست و حتی کوهنوردان باید برای شناسایی مناطق تلاش کنند و جزو اولین گروه هایی باشند که این امور را رعایت می کنند.

ضرورت آموزش کوهنوردان برای مواقع حساس

این کوهنورد باسابقه می گوید: متاسفانه حضور افرادی که آموزش های لازم را ندیده اند، بخصوص در قلل مرتفع باعث تلفات جانی زیادی می شود. کسانی که می خواهند کار کوهنوردی را ادامه بدهند باید بر اساس ضرورت و برای مقاطع حساس آموزش های لازم را ببینند و شاید روزی بتوانند جان خود یا دیگران را نجات دهند.
او ادامه می دهد: مهمترین چیزی که در دوران کوهنوردی یاد گرفتم این بود که صعود به هر قله ای برای هیچ کس فخر نیست و بلکه این طبیعت است که به ما اجازه فتح قله و صعود را می دهد و راه را برای ما باز می کند.

کوهنوردی، یک روش زندگی است

طراحی در پایان صحبت های خود با پایگاه خبری تبریز پویا می گوید: هیچ وقت نباید با طبیعت بجنگیم، چرا که قدرت طبیعت فراتر از قدرت انسان است. یک کوهنورد آن لحظه که روی قله قرار می گیرد باید درک کند انسان چقدر عظمت دارد که می تواند از شرایط طبیعی گذر کند و در واقع این طبیعت است که به او اجازه می دهد تا روی قله بایستد و از بالا جهان هستی را ببیند و لذت ببرد.
کوهنوردی روشی از زندگی است که سینه به سینه و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

ورزش زورخانه ای آذربایجان شرقی نیازمند حمایت است

دوشنبه 24 آذر 1399
محمدحسین شاهمیر امروز در گفتگو با پایگاه خبری تبریز پویا در خصوص وضعیت فعلی ورزش زورخانه ای در استان آذربایجان شرقی، اظهار کرد: متاسفانه برخلاف سالهای گذشته که آذربایجان شرقی قطب ورزش باستانی بوده است، اکنون اما استانهای دیگر از استان ما پیشی گرفته اند. او افزود: متاسفانه در حال […]