ناجیان غریق، غرق در مشکل!

به گزارش تبریز پویا، ساناز پورخورشیدی اظهار کرد: نجات غریقی در اصل یک شغل محسوب می‌شود و متأسفانه کرونا بیشترین مشکلات را در بین مشاغل دیگر برای این شغل به وجود آورده که با وضعیت اقتصادی و تورم کنونی جامعه شمار زیادی از منجیان غریقی که سرپرست خانوار بودند و تنها راه درآمدشان متکی به این شغل بود متأسفانه از لحاظ اقتصادی و روانی با مشکلات زیادی مواجه شدند؛ طبق گفتگویی که با برخی ناجیان غریق داشته‌ام متأسفانه زندگیشان تحت تأثیر بیکاری دچار فروپاشی شده و برخی به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند که بعدها تأثیر منفی این موضوع در جامعه نمایان خواهد شد.

پورخورشیدی افزود: وظیفه اصلی هیئت، آموزش منجی غریق و صدور ابلاغ برای منجیان است و متأسفانه در قبال رفع مشکلات معیشتی که با شیوع و همه گیری کرونا و در پی آن تعطیلی استخرها به وجود آمد کمکی از سوی هیئت قابل انجام نبود ولی برای افزایش دانش منجیان و مربیان آبدرمانی دوره‌های مجازی آمادگی و کلینیک آبدرمانی و کارگاه حقوق (برای افزایش دانش حقوقی منجیان و طلب حق بیمه و سایر موارد قانونی از کارفرمایان و صاحبان استخرها) بصورت وبینار برگزار شد.

او با اشاره به فعالیت‌های انجام گرفته توسط هیئت در سال ۹۹ در جهت احیای حقوق ناجیان گفت: وظیفه هیئت در اصل آموزش و گسترش رشته نجات غریق، غواصی و آبدرمانی است و طبق قانون و آئین نامه‌ها اداره کار و سازمان تأمین اجتماعی وظیفه رسیدگی به مشکلات بین کارفرما و ناجیان غریق را دارند، البته هیئت در حد تعیین شده وظایفش به برخی مشکلات ورود پیدا کرده است اما اینکه بگوییم گره از مشکلات مالی و معیشتی منجیان غریق برداشته، خیر متأسفانه این ساز و کار تعریف نشده است.

رئیس هیئت نجات غریق و غواصی آذربایجان شرقی در همین راستا ادامه داد: البته برای برداشته شدن محدودیت‌های اماکن آبی از همان ابتدا مذاکراتی را با اداره ورزش و جوانان انجام داده‌ایم ولی متأسفانه این محدودیت از طرف ستاد کل اعمال می‌شود و فعلاً تلاش مان بی نتیجه بوده و مهم‌ترین کاری که توانستیم انجام دهیم تفاهمنامه با سازمان تأمین اجتماعی بود که طبق این تفاهم بعد از بازگشایی استخرها تمام منجیان غریق که به استخر جهت کار معرفی می‌شوند در سامانه تأمین اجتماعی و اداره ورزش ثبت و کارفرما موظف به بیمه کردن منجی غریق است که اگر همکاری منجیان غریق در این مسیر صورت گیرد، بهترین شرایط برای بیمه تمام منجیان غریق فراهم خواهد شد.

پورخورشیدی اضافه کرد: در این حدود یک سال که استخرها تعطیل شده‌اند منجیان غریقی که از طرف مدیر استخر بیمه شده بودند مبلغی از طرف بیمه برایشان واریز شد ولی متأسفانه تعداد این منجیان نسبت به بیمه نشدگان کم است.

اینکه مشکلات فوق از کجا نشأت می‌گیرند قطعاً باید مورد بررسی قرار گیرد. از نبود زیرساخت و تعریف نشدن مشاغل در سامانه وزارت کار، از نبود بازرسی درست در سازمان تأمین اجتماعی، از تعریف نشدن مربی ورزشی بعنوان شغل، از عدم حمایت دولت از جامعه ورزش و یا هر چیزی دیگر که سبب بروز این وضعیت نابسامان شده است.

در هر صورت وضعیت کنونی ناجیان غریق اصلاً مناسب نیست و به شدت به حمایت‌هایی نیاز دارند که جزو حقوق طبیعی هر شهروندی است، امیدواریم با توجه مسئولین مربوطه به این طیف از جامعه بخشی از مشکلات آنان مورد بررسی و اصلاح قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

جمال الدین نکوفر مدیر فنی تیم ملی کاتا شد

چهارشنبه 1 اردیبهشت 1400
به گزارش پایگاه خبری تبریز پویا، سید جمال الدین نکوفر با تصمیم و رای اعضای شورای فنی و راهبردی کاتای فدراسیون کاراته، به عنوان مدیر فنی تیم های ملی کاتای کشورمان انتخاب شد. سید جمال الدین نکوفر سال ها سرمربی تیم ملی کاتای ایتالیا بوده و شاگردان ایشان در کاتای […]