نبود زمین، عامل اصلی عدم توسعه چوگان است

رشید شهشهی در گفتگو با پایگاه خبری تبریز پویا اظهار کرد: چوگان ورزشی است که به عنوان سیزدهمین اثر هنری در جهان ثبت شده است و باید یک حرکت ملی و حمایت ویژه ای در حفظ و توسعه این ورزش اصیل مدنظر گرفته شود.

او در معرفی این رشته ورزشی گفت: چوگان ورزشی است که اسب و ورزشکار توام با یکدیگر فعالیت دارند. اسب چوگان بسیار باهوش و فرمانپذیر است، گوی و میدان را به خوبی می شناسد و از چوگان نمی ترسد اما اسبهای معمولی از شلاق و چوب می ترسند. اسبهای چوگانی می دانند که در کنار هم و گوش به گوش یکدیگر راه بروند و همچنین می توانند حریف را از خط گوی بیرون کنند و در کل اسبهای چوگان اسبهایی آرام، قوی و فرمانپذیر هستند.

شهشهی در خصوص استعدادیابی در این رشته اظهار کرد: هیئت استان در کل چهار سال سابقه دارد. در سالهای اول فرهنگسازی، معرفی رشته و استعدادیابی در بین دانش آموزان انجام شد و ما به این نتیجه رسیدیم که چوگان باز باید سوارکار خوبی نیز باشد.

او افزود: طی ۲۸ کارگاه عملی در دهه فجر سال ۹۷ توانستیم جایگاه سوم کشور را بدست آوریم و در سال ۹۹ نیز در مسابقات کشوری حضور پیدا کردیم.

رئیس هیئت چوگان استان اظهار کرد: برای معرفی رشته چوگان بارها همایش، استعدادیابی، مسابقات و بازیهای نمادین داشته ایم. همچنین برنامه های عملیاتی استعدادیابی در پارکها و باشگاهای سوارکاری نیز طی سال های اخیر اجرا شده است.

شهشهی با اشاره به لزوم همکاری و حمایت مسئولان افزود: زمین چوگان هشت برابر زمین فوتبال است و متاسفانه هیچ زمین استانداردی در استان وجود ندارد. فقط کرج و تهران دارای زمینهای استاندارد هستند و همین موضوع موجب شده تا ورزش چوگان توسعه نیابد.

او با بیان اینکه چوگان باید توسعه یافته تر و شناخته شده تر شود، ادامه داد: حدود شش هزار متر زمین بازی نیاز است تا در مسابقات مانعی برای اسب نباشد و اسب با سرعتی که میتازد بتواند حاشیه لازم را داشته باشد. برای چوگان حدود ۱۰ هکتار زمین با اصطبل نیاز است و این زمینها باید دارای استاندارد مناسب این ورزش باشد.

او اظهار کرد: از طریق منابع طبیعی و یا شهرداری ها که در حال توسعه و ایجاد پارکهای ۳۰ هکتاری هستند، می توان محلی را برای ورزش چوگان در نظر گرفت و در زمانهایی که چوگان فعالیت نمی کند، می توان از این زمین برای دیگر ورزشهای چمنی استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

تیم را برای صعود به پلی آف تقویت می کنیم

چهارشنبه 12 خرداد 1400
نادر هوشیار در گفتگو با پایگاه خبری تبریز پویا در خصوص مسابقات فصل گذشته لیگ یک والیبال، اظهار کرد: در فصل ۹۹ با وجود تمرینات و تدارکات مناسب در رده سنی بزرگسالان، نتایج خوبی حاصل نشد اما در رده جوانان دوم و در نوجوانان چهارم شدیم. او ادامه داد: در […]