ورزش، جنگجوی ماهر برای مبارزه با دیابت

دكتر حامد جعفرى به مناسبت روز ديابت در مصاحبه با پایگاه خبری تبريز پويا اظهار کرد: گلوكز يا قند سوخت مورد نياز بدن براى توليد انرژى روزانه انسان است كه اين گلوكز براى ورود به سلول هاى بدنى نياز به انسولين دارد.

او افزود: از شايع ترين علايم بيمارى ديابت تكرر ادرار، احساس تشنگى و گرسنگى، تارى ديد، احساس خستگى، كج خلقى و بد خلقى، پايين آمدن كيفيت يادگيرى و توانايى هاى تمركزى و گزگز مداوم دست و پا است كه شخص در مشاهده هر كدام از اين علايم بايد نسبت به تشخيص و درمان به پزشك مراجعه كند.

دکتر جعفری گفت: اضافه وزن و چاقى در كنار ساير عوامل متعدد شناخته و ناشناخته بيمارى دیابت مانند پيشينه خانوادگى، سِن و حتى موقعيت جغرافيايى، ژنتيك و … از عوامل موثر در ابتلا به اين بيمارى است.

او افزود: متاسفانه ديابت نوع يك قابل پيشگيرى نيست ولى با اصلاح شيوه زندگى و افزايش تحرك بدنى مي توان علايم آزار دهنده آن را كاهش داد.

این پزشک ورزشی عنوان کرد: ورزش مانند يك جنگجوى ماهر در كنار دو فاكتور غذا و دارو مي تواند تاثيرات مثبت فراوانى در كاهش آسيب هاى بيمارى ديابت روى شخص داشته باشد. ورزش در بهبود كنترل و پيشگيرى از ابتلا به ديابت نوع دوم بسیار مهم است و این موضوع از طرف متخصصان امر به اثبات رسيده است.

او گفت: ورزش در افرادى كه تازه به ديابت نوع دوم مبتلا شده اند نياز به دارو را به مقدار بسيار زيادى كاهش مي دهد. ورزش باعث ايجاد نشاط و شادابى در فرد مبتلا به ديابت شده و در كنار كاهش وزن و درمان چاقى فرد مبتلا، مقاومت به انسولين را در شخص كاهش مي دهد.

دکتر جعفری با اشاره به نوع ورزش مناسب براى بيماران ديابتى گفت: ورزش هاى هوازى، پياده روى نرم، دوچرخه سوارى در فضاى باز با كنترل ميزان فشار وارده به بدن و توجه به ميزان ضربان قلب از جمله ورزش هايى هستند كه بيماران ديابتى با مشاوره با كارشناسان ورزشى مي توانند انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

دانشگاه آزاد تبریز قهرمان لیگ جاده شد

چهارشنبه 28 آبان 1399
  رسول هاشم کندی امروز در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری تبریز پویا در خصوص تعطیلی ادامه مسابقات لیگ دوچرخه سواری جاده کشور اظهار کرد: با تصمیم مسئولان فدراسیون دوچرخه سواری، ادامه مسابقات لیگ جاده لغو شد تا با توجه به امتیاز تیم دانشگاه آزاد تا پایان مرحله دوم، این […]