پرواز با چتر، تحقق رویای کودکی است/ آموزش 400 خلبان پاراگلایدر در تبریز

به گزارش پایگاه خبری تبریز پویا، امین قاسم زاده خلبان هواپیمایی Civil (غیر نظامی و مسافربری) پرواز بر فراز آسمان ها را تجربه کرده و حالا او در گفتگو با ما، از این تجربه جالب خود می گوید.

قاسم زاده که مسئول کمیته ورزشهای هوایی هیئت انجمن های ورزشی شهرستان تبریز است، درباره این ورزش می گوید: ورزش های هوایی شامل رشته های مختلف ورزشی از جمله پاراگلایدر، پاراموتور، کایت، بانجی جامپینگ، بالن، زیپ لاین و سقوط آزاد است. در حال حاضر رشته پاراگلایدر طرفداران زیادی دارد و بیش از 15 سال است که این رشته در تبریز آموزش داده شده و در این مدت نزدیک به 400 خلبان در این رشته تربیت شدند.

او ادامه می دهد: یکی از دلایل بوجود آمدن ورزش های هوایی در این استان، کوهستانی بودن منطقه و علاقه مندی افراد مختلف به این رشته است. در گذشته خلبان هایی که در رشته پاراگلایدر تربیت میشدند، در رویدادهای مختلف ملی و بین المللی شرکت می کردند اما در طول دو، سه سال گذشته بنابه دلایلی، رشته های مختلف این ورزش کمرنگ شده است.

قاسم زاده درباره شروط اولیه در این رشته می گوید‌: در رشته پاراگلایدر و پاراموتور، آمادگی و سلامت جسمانی و سواد پروازی، شرط اصلی و اساسی این ورزش است. همانند بیشتر ورزش ها، انجام ورزش های هوایی نیز نیاز به طی دوره های آموزشی دارد. آموزش هایی که خلبانان رشته پاراگلایدر و پاراموتور می بینند شامل آیروداینامیک، هواشناسی، مانورهای پروازی، فیزیولوژی و اینسترومنت است. آموزش در این رشته ها به دو قسمت تئوری (کلاسهای زمینی) و عملی (پروازهای عملی) تقسیم می شود که متقاضی پس از طی کردن یک دوره کوتاه تئوری توسط خلبان مربی، به خلبان مربی پروازی معرفی می شود و پروازهای خودش را انجام می دهد.

او اضافه می کند: در طول زمان پرواز، مانورهای متعدد پروازی به هنرجوی خلبانی پاراگلایدر آموزش داده می شود. رشته پاراگلایدر یک رشته پر هزینه است که اشخاص علاقمند باید هزینه های آموزش و هزینه های بال یا چتر پروازی را متقبل شوند. از طرفی در رشته های ورزش های هوایی اگر موارد ایمنی و علمی که در دوره های زمینی ارائه شده رعایت نشود، ورزشی پرخطر محسوب می شود. با توجه به همین حساسیت و به جهت بالابردن ضریب ایمنی ورزشکاران محترم، رویکرد آموزشی این کمیته کمی متفاوت تر از گذشته خواهد بود. به عبارتی، آموزش با جدیت و حساسیت بیشتری از گذشته انجام خواهد شد.
این موضوع به خلبانان مربی رشته پاراگلایدر ابلاغ شده و از سال 1400، آموزش در این رشته با این رویکرد انجام خواهد گرفت. ورزش ایمنی و safety شرط اول و آخر این کمیته است و همه در مقابل آن مسئولیت داریم و ملزم به رعایت آن هستیم.

قاسم زاده می گوید: در حال حاضر به صورت شناخته شده یک سایت پروازی (ارلان) برای استفاده هنرجویان وجود دارد و در حال رایزنی برای حل مشکل سایت پروازی دین آباد هستیم. البته سایت‌های دیگر نیز وجود دارد اما دسترسی به آنها مشکل است. سایت دین آباد در نزدیکی آذرشهر قرار دارد و تقریبا یک سایت استاندارد است. علاوه بر این، تلاش می کنیم سایت های جدید پروازی را در استان شناسایی و در صورت استاندارد بودن، مورد بهره برداری قرار داده و منطقه پروازی مربوطه را هم در AIP ثبت کنیم.

او معتقد است که رشته های مختلف هوایی از جمله رشته های جذاب ورزشی است که ضمن تحقق بخشیدن به رویای پرواز برای هر طیفی می تواند در رونق اقتصادی شهر و استان موثر باشد. به اعتقاد قاسم زاده، توسعه این ورزش در استان نیازمند تعامل دستگاه های ذی ربط است.

او می گوید: امیدوارم در آینده ای نه چندان دور، با حمایت مسئولان محترم و متولیان امر از رشته های مختلف ورزش های هوایی، زمینه ساز توسعه آن در استان باشیم و امیدوارم در سال 1400 شاهد رویدادهای خوب و جذاب مربوط به رشته های مختلف ورزش های هوایی در استان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پست بعدی

اسکلت بندی نفرات تیم ملی از آذربایجان شرقی است

سه‌شنبه 23 دی 1399
به گزارش پایگاه خبری تبریز پویا، محمد علیپور در مورد تاریخچه رشته فلوربال و شروع فعالیت آن در استان گفت: فلوربال الگوبرداری شده از رشته هاکی داخل سالن است که اولین بار در سال ۱۳۸۹ توسط آقای رمضانعلی دولو به ایران آورده شد‌. این رشته برای نخستین بار در تبریز، […]